Inleiding
We leveren allemaal een bijdrage aan een betere toekomst. Voor Epson betekent duurzaam ondernemen dat we rekening houden met alle aspecten van onze organisatie - van de kleinste gloeilamp tot de grootste fabriek.
Managementfilosofie
Epson wil een onmisbaar bedrijf zijn, dat wereldwijd wordt vertrouwd vanwege onze toewijding aan transparantie, klanttevredenheid en duurzaamheid. We respecteren individualiteit en stimuleren teamwerk, en het is ons doel om unieke waarde te leveren door innovatieve en creatieve oplossingen.
Ecologische visie 2050
De uitstoot van broeikasgassen door menselijke activiteiten, waaronder keuzes op het gebied van technologie, is een van de belangrijkste oorzaken van klimaatverandering. Om deze verandering tegen te gaan, heeft Epson in 2008 de Milieuvisie 2050 als een langetermijngids voor milieuactie vastgesteld. Dit kader raakt elke fase van de productieketen om de uitstoot van broeikasgassen te helpen verminderen.
Berichten van het MVO-managementteam van Epson.
Onze technologieën zijn ontworpen om onze klanten een duidelijke keuze te geven over de sociale, financiële en milieu-impact van de producten die ze gebruiken.
Rob Clark, senior vice-president van Epson Europe
We leveren allemaal een bijdrage aan een betere toekomst. Voor Epson betekent duurzaam ondernemen dat we rekening houden met alle aspecten van onze organisatie - van de kleinste gloeilamp tot de grootste fabriek.
Henning Ohlsson, CSR director van Epson Europe
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen
‘Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development’ werd in 2015 aangenomen op de VN-top voor duurzame ontwikkeling, die werd bijgewoond door meer dan 150 wereldleiders.
Deze agenda is een actieplan voor mensen, de planeet en welvaart met een verklaring en een set van 17 doelstellingen en 169 streefcijfers voor duurzame ontwikkeling.
Zoals vermeld in haar managementfilosofie streeft Epson ernaar om een onmisbaar bedrijf te worden; een ambitie die Epson consistent acht met de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) van de Verenigde Naties.
HOOFDACTIVITEITEN | SOCIAAL | MILIEUBEWUSTZIJN | BESTUUR |
---|---|---|---|
Nieuwe producten en diensten creëren met toonaangevende technologie | Productkwaliteit en communicatie | Effectief gebruik van energie en hulpbronnen | Naleving |
Bedrijfsactiviteiten afgestemd op wereldwijde sociale trends | Gezondheid en veiligheid van consumenten | Klimaatverandering en opwarming van de aarde | Versterking van informatiebeveiliging |
Productiviteitsverbetering met behulp van ICT | Bevorderen van diversiteit | Bijdragen aan een beter milieu door middel van producten en diensten | |
Concurrentievermogen van producten | Ontwikkeling, indienstneming en behoud van personeel | ||
Strategische marketing | Respect voor mensenrechten | ||
Beheer van de toeleveringsketen |
Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen
Zoals vermeld in haar managementfilosofie streeft Epson ernaar om een onmisbaar bedrijf te worden; een ambitie die Epson consistent acht met de realisatie van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG's) van de Verenigde Naties.
VN Global Compact
Epson trad op 16 juli 2004 officieel toe tot het Global Compact van de Verenigde Naties toen een door de president van Seiko Epson ondertekende verbintenisverklaring werd opgestuurd naar en geaccepteerd door de secretaris-generaal van de VN. De brief bevestigde de toewijding van Seiko Epson aan het Global Compact op het gebied van mensenrechten, arbeid, het milieu en anticorruptie.
CSR Europe
Als zakelijk lid van CSR Europe heeft Epson bijgedragen aan de oplossing van diverse sociale kwesties door unieke waarde te leveren met innovatieve en creatieve producten en oplossingen. MVO speelt een steeds grotere betekenis voor bedrijven in Europa en zowel Epson als CSR Europe zet zich in om ervoor te zorgen dat dit ook in de toekomst hoog op de agenda blijft staan.
EcoVadis Platinum Rating
In 2020 ontving Epson de EcoVadis Platinum Rating. De rating, die het streven van Epson naar de hoogste internationale MVO-normen weerspiegelt, beoordeelt Epson ook als "uitmuntend" in de categorieën Milieu en Duurzame inkoop. Dit is een aanvulling op andere standaarden die het bedrijf naleeft, waaronder het Global Reporting Initiative, het Global Compact van de Verenigde Naties en ISO 26000.
Transparantiebenchmark
Nederland: In 2017 werd Epson opgenomen in de lijst met organisaties die zich kwalificeerden voor de Transparantiebenchmark. De Transparantiebenchmark biedt inzicht in de mate van transparantie in de rapportage van maatschappelijk verantwoord ondernemen bij de 500 grootste organisaties in Nederland.
Imprese Responsabili
Italië: In 2017 werd Epson door de Kamer van Koophandel erkend als een verantwoordelijk bedrijf. Deze prijs had betrekking op de volgende gebieden: duurzame milieuprojecten, initiatieven voor de samenleving en de lokale gemeenschap, kwaliteit van relaties met leveranciers, klanten en consumenten, bestuur en verantwoord beheer van het bedrijf.
Vrijwillige ‘CO₂mmitment’
Spanje: In 2014 sloot Epson zich aan bij het vrijwillige overeenkomstprogramma voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen van het Catalaanse ministerie van Milieu en Duurzaamheid en het Catalaanse bureau voor klimaatverandering. Dit is een vrijwillige verbintenis om de uitstoot van broeikasgassen te monitoren en te verminderen die verder gaat dan de wettelijke vereisten.
Druckerchannel-Leserwahl
Duitsland: Epson werd in 2018/2019 door lezers van Druckerchannel uitgeroepen tot meest duurzame producent.
Epson sluit zich aan bij CSR Europe
In 2017 trad Epson als zakelijk lid toe tot CSR Europe, het toonaangevende Europese bedrijfsnetwerk voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, om haar toewijding aan MVO wereldwijd en binnen Europa kracht bij te zetten.
Meer informatie over maatschappelijk verantwoord ondernemen
Ethiek
Klanten imponeren en verrassen met innovatieve producten en services is slechts het begin.