Google Cloud Print Support Gids

Google Cloud Print – Fin du support:

Google heeft aangekondigd dat Cloud Print, de cloudgebaseerde afdrukoplossing van Google die sinds 2010 actief is, vanaf 31 december 2020 niet langer wordt ondersteund. Vanaf 1 Januari 2021 kunnen apparaten via alle besturingssystemen niet meer afdrukken met Cloud Print.

Google raadt u aan een alternatieve printoplossing te zoeken en uw printservices eind december 2020 te verplaatsen. Voor apparaten met het Chrome OS raadt Google native printing aan. Voor andere apparaten

of scenario's met meerdere besturingssystemen raadt Google de systeemeigen afdrukinfrastructuur van het betreffende platform aan of raden aan samen te werken met een leverancier van afdrukoplossingen.



 

Wat is Google Cloud Print?

Google Cloud Print is het aanbod van Google dat uw printer met internet verbindt. Met Google Cloudprinter kunt u uw thuis- en werkprinters beschikbaar maken voor u en iedereen die u kiest, vanuit de applicaties die u dagelijks gebruikt. Google Cloudprinter werkt op uw telefoon, tablet, Chromebook, pc en elk ander met internet verbonden apparaat waarmee u wilt afdrukken.

Wat heb ik nodig voor het gebruik van Google Cloud Print service?

U heeft het volgende nodig voordat u uw printer registreert:

  • De printer moet Google Cloud Print ondersteunen.
  • De printer is verbonden met het netwerk.
  • De printer heeft toegang tot internet.
  • Een Gmail-account.
  • XMPP (5222) en HTTPS (443) -poorten zijn niet geblokkeerd (vooral voor LAN-omgevingen op kantoor).

Hoe stel ik Google Cloudprinter in op mijn Epson-printer?

Kies het juiste artikel hieronder voor installatie-instructies:

Welke printers worden ondersteund door Google Cloudprinter?

Note:

Als uw printer niet in de volgende tabel wordt vermeld, neem dan voor hulp contact op met Epson.

Name Type USB Network
ET-1110 SFP Yes  
ET-2610 MFP Yes  
ET-2710 MFP Yes  
ET-2750U MFP Yes  
ET-M1100 SFP Yes  
ET-M1120 SFP Yes  
ET-M1170U SFP Yes  
ET-M1180 SFP Yes Yes
ET-M2120 MFP Yes Yes
ET-M3180 MFP Yes Yes
L3050 MFP Yes  
L3060 MFP Yes  
L3070 MFP Yes Yes
L3100 MFP Yes  
L3153 MFP Yes  
L385 MFP Yes  
L386 MFP Yes  
L405 MFP Yes  
L485 MFP Yes Yes
L486 MFP Yes Yes
L7160 MFP Yes Yes
L7180 MFP Yes Yes
M1170 SFP Yes Yes
M2110 MFP Yes Yes
WF-2810 MFP Yes Yes
WF-C5290BA SFP Yes  
WF-C529RB SFP Yes  
WF-C5790BA MFP Yes  
WF-C579RB MFP Yes  
WF-C8190B SFP Yes  
WF-C8610 MFP Yes Yes
WF-C8690B MFP Yes  
WF-M5298 SFP Yes Yes
XP-235 MFP Yes  
XP-245 MFP Yes  
XP-255 MFP Yes  
XP-3100 MFP Yes Yes
XP-332 MFP Yes Yes
XP-342 MFP Yes  
XP-352 MFP Yes Yes
XP-432 MFP Yes Yes
XP-442 MFP Yes Yes
XP-452 MFP Yes Yes
XP-540 MFP Yes Yes
XP-900 MFP Yes Yes

Mijn printer is geen Google Cloudprinter; kan ik Google Cloud Print nog steeds gebruiken?

Ja, het is mogelijk om Google Cloud Print te gebruiken met modellen die niet geschikt zijn voor Google Cloud Print. Klik Hier voor instructies om dit in te stellen.

Kan ik Google Cloudprinter gebruiken in een IPv6-omgeving?

U kunt een Google Cloudprinter niet gebruiken in een IPv6-omgeving. Alleen IPv4-omgevingen worden momenteel ondersteund door Google Cloud Print, netwerken die IPv4 en IPv6 gebruiken, dienen IPv4 gebruiken voor de Google Cloud Print-service.

Moet ik mijn instellingen voor internetverbinding wijzigen om de Google Cloud Print-service te gebruiken?

Over het algemeen zijn er geen wijzigingen in de instellingen nodig als u van plan bent om Google Cloud Print vanuit huis te gebruiken. In een kantoor-LAN-omgeving dient u te bevestigen dat de XMPP (5222) en HTTPS (443) -poorten niet zijn geblokkeerd. Raadpleeg uw netwerkbeheerder voor meer informatie.

Hoe kan ik de Google Cloud Print-service tijdelijk onderbreken of hervatten?

Het is mogelijk om Google Cloud Print op te schorten of te hervatten op sommige Epson-printers met een LCD-bedieningspaneel. Alle taken die naar de printer worden verzonden terwijl de Google Cloud Print-service is opgeschort, worden in de wachtrij opgeslagen totdat de service wordt hervat of de taken de vervalperiode bereiken.

Hoe gebruik ik het bedieningspaneel van de printer om de Google Cloud Print-service te onderbreken of te hervatten?

Als uw printer een LCD-bedieningspaneel heeft, kunt u de Status controleren door Configuratie > Google Cloud Print Services > Onderbreken / Hervatten op het bedieningspaneel van de printer te selecteren.

De Google Cloud Print-sectie van het netwerkstatusblad heeft een sectie voor XMPP, wat betekent dit?

Uw netwerkstatusblad bevat een sectie voor Google Cloudprinter. Onder deze sectie kunt u de XMPP-informatie bekijken, die een bericht ernaast zal tonen, afhankelijk van de status van de XMPP-poort. XMPP is een protocol dat wordt gebruikt om communicatie mogelijk te maken. Dit is vereist door Google Cloud Print om communicatie tussen uw apparaten via uw netwerk mogelijk te maken. De onderstaande tabel toont de mogelijke statusmeldingen en hun betekenis:

Status Description
Connesso: Properly connected.
None: XMPP may be stopped due to an HTTPS connection error. Check the HTTPS Status.
DNS-server niet gevonden: Geen toegang tot de DNS-server. Controleer of de internetverbinding correct is aangesloten en werkt, of dat de DNS-server van de printer correct is ingesteld.
Domeinnaam niet opgelost: Kan de domeinnaam niet omzetten via DNS. Neem contact op met uw netwerkbeheerder.
Proxyserver niet gevonden: Geen toegang tot de proxyserver. Controleer of de proxyserver correct is ingesteld.
Geweigerd door proxyserver: Kan niet communiceren met de proxyserver. Controleer of de XMPP (5222) -poort niet is geblokkeerd.
XMPP-server niet gevonden: De Google Cloud Print-service of internetverbinding is tijdelijk niet beschikbaar.
Server Error: De Google Cloud Print-service is tijdelijk niet beschikbaar.

Het Google Cloud Print-gedeelte van het netwerkstatusblad heeft een gedeelte voor HTTPS, wat betekent dit?

Uw netwerkstatusblad bevat een sectie voor Google Cloudprinter. Onder deze sectie is er de HTTPS-informatie die een bericht ernaast zal tonen, afhankelijk van de status van de HTTPS-poort. HTTPS is een protocol dat wordt gebruikt om communicatie mogelijk te maken. Dit is vereist door Google Cloud Print om communicatie tussen uw apparaten via uw netwerk mogelijk te maken. De onderstaande tabel toont de mogelijke statusmeldingen en hun betekenis:

Status Beschrijving
Verbonden: Goed verbonden.
Geen: HTTPS kan worden gestopt vanwege een XMPP-verbindingsfout. Controleer de XMPP-status.
DNS Server Niet gevonden: Geen toegang tot de DNS-server. Controleer of de internetverbinding correct is aangesloten en werkt, of dat de DNS-server van de printer correct is ingesteld.
Domeinnaam niet opgelost: Kan de domeinnaam niet omzetten via DNS. Neem contact op met uw netwerkbeheerder.
Proxy Server Niet gevonden: Geen toegang tot de proxyserver. Controleer of de proxyserver correct is ingesteld.
Geweigerd door proxyserver: Kan niet communiceren met de proxyserver. Controleer of de HTTPS-poort (443) niet is geblokkeerd.
HTTPS-server niet gevonden: De Google Cloud Print-service of internetverbindingen zijn tijdelijk niet beschikbaar.
Server Error: De Google Cloud Print-service is tijdelijk niet beschikbaar.


 

Epson raadt Google Cloud Print-gebruikers aan om voor elke printer de volgende alternatieve oplossing (en) voor elke omgeving te gebruiken;

Methode Apparaat Besturings systeem Alternatieve Afdruk oplossingen
Lokaal Afdrukken PC Windows Epson Printer Driver
Mac Mac OS AirPrint
Epson Printer Driver
Smart Apparaten (Apple) iOS AirPrint
Epson iPrint
iPadOS
Smart Apparaten (Andere) Android 4.4 or later Epson iPrint
Epson Print Enabler
Mopria Print Service app (download)
Mopria Default Print Service (Geen Instalatie vereist)
Android 5.0 or later
Android 8 or later
Chromebook Chrome OS Ingebouwde printer drivers (Geen Instalatie vereist)
Remote Printing Elk Apparaat dat Email Client ondersteund Any OS Epson Connect: Email Print
PC Windows Epson Connect: Remote Print Driver
Mac macOS
Smart Apparaten (Apple) iOS / iPadOS Epson Connect: iPrint
Smart Apparaten (Andere) Android
Nota per Epson Connect:

U moet uw Epson Connect-account aanmaken en uw printer van tevoren registreren bij de Epson Connect-service Bezoek https://www.epsonconnect.com/ om aan de slag te gaan.

Ga naar https://support.google.com/chrome/a/answer/9633006 voor meer Google-advies over hoe u kunt migreren vanuit Google Cloud Print.