Slimme klaslokalen zorgen voor enthousiaste studenten die levenslang zelfstudie omarmen.

Studenten moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen opleiding om zich voor te bereiden op een dynamische werkplek die gebaseerd is op disruptieve technologie

Slimme klaslokalen zorgen voor enthousiaste studenten die levenslang zelfstudie omarmen.

Is het verschil tussen generaties in de manier van praten u ook opgevallen?

Ik heb het nu even niet over monosyllabische tieners of slechte zinsbouw. Wat ik bedoel is het 'even googlen'-fenomeen. Herkent u het ook?

Terwijl mijn echtgenote en ik ons tijdens een lunchpauze heerlijk vermaken met een 'discussie' over de releasedatum van een oud album of over de afloop van een ongelezen roman, vinden onze tienerkinderen al die tegenstrijdige argumenten en herinneringen maar frustrerend. 'Gewoon even googlen' roepen ze in koor, terwijl ze hun hoofd schudden over hun 'archaïsche' ouders van 40-plus.

Iets is veranderd. Terwijl mijn generatie heeft geleerd om een hoge mate van algemene kennis te respecteren, gaan millennials prat op hun vermogen naar de informatie te navigeren wanneer ze die voor een activiteit of discussie nodig hebben.

Van 'baan voor het leven' naar 'levenslang leren'

En dat is maar goed ook!

De wereld verandert in hoog tempo. Onze economische modellen en arbeidsmarkten krijgen naar verwachting te maken met ernstige disruptie en herzieningen. Nieuwe technologieën, zoals kunstmatig intelligentie, Augmented Reality, 3D-printers, robots en cobots (om maar een paar te noemen) staan op het punt om een geïntegreerd onderdeel te worden van bedrijven en huishoudens.

De 'baan voor het leven'-mantra van de generatie van onze grootouders is vervangen door de waarschijnlijkheid dat kinderen die vandaag in Europa worden geboren verschillende keren tijdens hun carrière van baan of zelfs bedrijfstak zullen wisselen. Om de overgang succesvol te realiseren, moeten de toekomstige generaties meta-leerders worden.

Eenvoudig uitgelegd betekent meta-leren dat je bewust bent van hoe je leert en dat je zelf de controle neemt over wat je leert. Andere termen hiervoor zijn onder andere 'zelfstudie' of 'auto-didactisch leren'.

Een beroepsbevolking van meta-leerders creëren

In ons nieuwste onderzoek naar de impact van technologie in de belangrijkste sectoren in Europa, hebben we 17 toonaangevende denkers gevraagd naar hun mening over de impact van technologie op de werkplek in 2025. Hun ideeën werden vervolgens voorgelegd aan ruim 7000 leidinggevenden en werknemers in Europa om hun perceptie van deze veranderingen en mate van gereedheid ervoor te toetsen.

Volgens Ben Hammersley, onder andere freelance redacteur voor de Britse editie van het tijdschrift WIRED, “wordt meta-leren is een essentiële vaardigheid voor werknemers en studenten“ in de toekomst. Zijn veronderstelling wordt bevestigd door 57 procent van de leidinggevenden in Europa die ook van mening zijn dat meta-leren de nieuwe norm zal worden.

In het klaslokaal wordt meta-leren ondersteund door een nieuwe reeks van samenwerkingstechnologieën, zoals interactieve projectoren, draagbare apparaten, Augmented Reality en 3D-printing.

Van docenten zal steeds meer verwacht worden dat ze fungeren als begeleider en coach, in plaats van leraar voor de klas, en dat ze studenten helpen hun eigen op maat gemaakte leerdoelen te volgen. 72 procent van de Europeanen is van mening dat leren een gepersonaliseerd maatproduct wordt, zelfs in een gezamenlijk klaslokaal.

Zijn we voorbereid op de verandering?

Hoewel er enige zorgen bestaan over de uitdagingen die de nieuwe technologie mogelijk in petto heeft voor het traditionele onderwijsmodel, is er een aantal trends die als zeer positief worden beschouwd. Gezien de verwachte behoeften van de economie in 2025, is 68 procent van de Europese beroepsbevolking positief over 'blended learning' (het gecombineerde gebruik van online en offline leermiddelen), wordt samenwerkingsgericht onderwijs ondersteund door 65 procent en meta-leren door 66 procent.

Al met al is 55 procent van de Europese beroepsbevolking van mening dat meta-leren een positieve invloed zal hebben op de onderwijssector in het algemeen.

Betekent dit alles dat toekomstige generaties minder kennis zullen hebben?

Ik lijk niet de enige te zijn in mijn reactie op de cultuur van 'even googlen'. 69 procent van de ondervraagden vreest dat een overdreven afhankelijkheid van informatiebenadering via technologie kan leiden tot een vermindering van algemene kennis.

Maar ik begin deze verandering nu te zien als onderdeel van een trend voor de langere termijn.

Vóór de uitvinding van de drukpers maakten onze voorouders gebruik van een gedeelde mondelinge traditie van leren die we nu niet meer nodig of praktisch vinden. Wellicht heeft de popularisering van encyclopedieën in vorige generaties geleid tot een stortvloed van wanhopige 'dat zoeken we op'-uitspraken bij mensen thuis in heel Europa.

Maar ik geloof niet dat er veel mensen zijn die menen dat de onderwijssystemen in Europa er slechter op zijn geworden door de integratie van geschreven taal of tekstboeken. Noch ben ik van mening dat we minder deskundig zijn geworden.

Nieuwe technologieën maken nieuwe manieren van werken mogelijk en nieuwe manieren van werken leiden tot verkenning, nieuwe ontdekkingen en ideeën.

Het vooruitzicht van een onderwijssysteem en werkplek waarin gebruik wordt gemaakt van de allernieuwste technologieën ter bevordering van levenslang leren, zelfstandige verkenning en creativiteit, maakt mij enthousiast over onze toekomst.

Wilt u meer weten?

Het volledige rapport bevat alle inzichten en kunt u hier downloaden: