Gaan wij robots in de gezondheidszorg aanspreken met 'Dokter'?

Zijn wij er maatschappelijk gezien klaar voor om een nieuwe invulling van technologische functies in de gezondheidszorg te accepteren?

Gaan wij robots in de gezondheidszorg aanspreken met 'Dokter'?

Wilt u de robotdokter nu spreken? Het ziet ernaar uit dat we aan de vooravond staan van een robotische revolutie in de gezondheidszorg. De levering van gezondheidszorg ondergaat een transformatie dankzij de technologie en met name robots kunnen zorgen voor een revolutie in de gezondheidszorg, van chirurgie tot en met persoonlijke patiëntenzorg.

Terwijl de transformatie van de gezondheidszorg technologisch snel haalbaar zal zijn, dankzij bewaking van patiënten op afstand, 3D-printing en geavanceerde robotics die gaan zorgen voor een revolutie in de geneeskunde, is het onze maatschappelijke mindset die waarschijnlijk de grootste verandering moet ondergaan. De vraag is daarom of we klaar zijn om ons aan te passen en technologische innovatie te accepteren in een bedrijfstak die voornamelijk is gebaseerd op menselijke interactie.

Op bezoek bij dokter Robot

Volgens onderzoek van Epson naar de werkplek van de toekomst, is de realiteit van een behandeling door een robotdokter nog niet bereikt, maar er is wel al aanzienlijke vooruitgang geboekt.

Robotics en kunstmatige intelligentie gaan een cruciale rol spelen in de operatiekamer van de toekomst. Ons onderzoek heeft aangetoond dat 46 procent van alle zorgverleners op de hoogte is van de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie en robots, en het eens is met de stelling dat de inzet hiervan bij chirurgische ingrepen en het stellen van diagnoses een baanbrekende ontwikkeling zal zijn in de gezondheidszorg. Daarnaast is 34 procent het eens met de stelling dat behandeling en zorgverlening door robots met kunstmatig intelligentie een baanbrekende ontwikkeling is, waardoor resources vrijkomen zodat medische professionals een waardevollere rol kunnen vervullen.

 

Robots verbreden de patiëntenzorg

Het traditionele idee van de dokter zoals we dat nu kennen zal niet verdwijnen, maar het zal wel verder evolueren en worden gestimuleerd door de opkomst van nieuwe technologie. Wanneer de ondersteunings- en bewakingsfuncties zijn overgenomen en directe toegang tot gegevens en analyses wordt gefaciliteerd door nieuwe technologische voorzieningen, kunnen artsen meer tijd besteden aan de patiënt als persoon en kunnen ze hun tijd en deskundigheid beter verdelen.

De ware vraag in de gezondheidszorg draait vervolgens om de acceptatie en adoptie van deze transformatieve technologie. In hoeverre zullen patiënten het toestaan dat hun gezondheid wordt beheerd door technologie, in een sector die volledig is gebaseerd op menselijke interactie?

 

De gezondheidszorg van de toekomst komt eraan

Verbeteringen in de patiëntenzorg en voordelen voor de gezondheidszorg in het algemeen zijn al duidelijk zichtbaar dankzij deze technologische ontwikkelingen. Uitgaven voor technologie in de gezondheidszorg zijn al enorm toegenomen. Alleen voor de AI-markt wordt al een jaarlijkse groei (CAGR) van 41 procent verwacht tot 2021, en de markt voor 3D-printing in de gezondheidszorg in 2025 wordt geschat op US$ 6 miljard.

De realiteit die voor het grijpen ligt biedt een fascinerende ontwikkeling, met grotere efficiëntie, beter gestructureerde zorg en uiteindelijk betere klinische resultaten voor de patiënten. Naast de inspanningen om te zorgen voor de juiste onderwijssystemen, trainingsprogramma's, vereiste ziekenhuisvoorzieningen en verbetering van de huidige praktijken, ligt de werkelijke uitdaging mogelijk niet in het eindresultaat, maar in de aanzienlijke obstakels, niet in het minst de acceptatie van de patiënt, die de bedrijfstak moet overwinnen om deze transformatie te implementeren.

Wilt u meer weten?

Het volledige rapport bevat alle inzichten en kunt u hier downloaden: