Duurzaamheid is niet alleen cruciaal voor het milieu. Het is zakelijk gezien ook belangrijk

Duurzaamheid is niet langer een wegwerpterm die bedrijven gebruiken in soundbites en persberichten.

Duurzaamheid is niet alleen cruciaal voor het milieu. Het is zakelijk gezien ook belangrijk

Het is een essentieel onderdeel geworden van slim zakendoen. Organisaties die geen rekening houden met duurzaamheidsmaatregelen verliezen een concurrentievoordeel.

Als het gaat om technologie is duurzaamheid zelfs nóg belangrijker voor klanten en werknemers. Millennials, die steeds vaker zakelijke besluitvormers en leiders van hun eigen bedrijven worden, hechten veel waarde aan de impact van hun aankoopbeslissingen op het milieu, zowel binnen het bedrijfsleven als in hun privéleven. En in alle leeftijdsgroepen is de prijs niet langer het enige aspect dat de aankoopbeslissingen van mensen bepaalt: veel mensen overwegen nu ook de duurzame kwalificaties van een merk.

Onlangs hebben we onderzoek uitgevoerd naar opvattingen ten aanzien van duurzaamheid. Dit onderzoek maakt duidelijk in welke mate milieu en maatschappelijke status het nieuwe strijdtoneel zijn geworden om het hart en de ziel van zowel klanten als werknemers te winnen. En de data wijst uit dat milieu- en sociale kwesties belangrijk zijn voor 71% van de mensen, of ze nu de rol van consument innemen, persoonlijke aankoopbeslissingen nemen (31%) of kijken naar de organisaties waarvoor ze werken (32%).

COVID-19 heeft veel zorgen blootgelegd die voordien onder het oppervlak sluimerden. De pandemie heeft een helderder licht geworpen op het belang van sociale en milieukwesties, en ervoor gezorgd dat meer mensen hier aandacht aan besteden. Zorgen over het milieu maken deel uit van het huidige sociale bewustzijn. Het is dus niet verrassend dat 75% van de mensen van mening is dat werkgevers zich als gevolg van COVID-19 meer zouden moeten richten op sociale vraagstukken en milieukwesties.

Groene technologie bij u thuis

Velen van ons hebben in deze lange periode van thuiswerken sterk vertrouwd op technologie om ons werk te doen. Volgens de laatste cijfers van het CBS, deed in april 2020 46% van de beroepsbevolking ten minste een deel van hun werk thuis. 86% van de mensen die thuis werkten, deed dit als gevolg van het coronavirus.

Thuiswerken heeft mensen ertoe aangezet om de duurzaamheid van hun thuiswerktechnologie te evalueren. Uit ons onderzoek blijkt dat 70% van de respondenten van mening is dat thuiswerktechnologie duurzaam, energie-efficiënt en afvalarm moet zijn.

Bedrijven zijn nog steeds een inhaalslag aan het maken

Ondanks het toegenomen belang van duurzame en ethische bedrijfspraktijken, staan veel bedrijven nog voor een inhaalslag. Met de aankondiging van het vaccin bevinden we ons nu op de lange weg terug naar economisch herstel en enige vorm van normaliteit. Maar er heersen nog steeds twijfels over de gereedheid van bedrijven op een wereld na COVID. Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 24% van de besluitvormers gelooft dat overwegingen omtrent milieu- en sociale impact volledig ingebed zijn in de plannen voor werkhervatting en bedrijfsherstel.

Ook twijfelen veel bedrijven nog steeds aan het blijvende belang van milieu- en sociale kwesties na COVID-19. Dit wordt onderstreept door het feit dat slechts 33% van de zakelijke besluitvormers van mening is dat sociale en milieu-impact aanzienlijk belangrijker zullen zijn na COVID. Dit in schril contrast met de 75% van hun consumenten en werknemers.

Van de bedrijven in ons onderzoek die prioriteit geven aan duurzaamheid, verwacht 86% dat de bedrijfswinst de komende vijf jaar zal stijgen. De impact van sterke milieu- en sociale papieren zal ook voelbaar zijn op minder tastbare bedrijfsgebieden en zal een positief gevoel ten opzichte van merken stimuleren. 44% gelooft dat sterke milieu- en sociale acties een positieve invloed hebben op merkperceptie, 40% op de loyaliteit van werknemers en 38% op de productiviteit van het personeel.

De leeftijdsfactor

Interessant genoeg zien we, als we kijken naar de volwassenheid van het bedrijf, een merkbare verschuiving in houding. We ontdekten dat 4 van de 5 startups het behalen van milieu- en sociale impactdoelstellingen beschouwen als een prioriteit. Maar slechts 2 op de 3 bedrijven ouder dan tien jaar denkt er hetzelfde over.

We merkten ook een verschuiving in de mening over duurzaamheid op afhankelijk van de leeftijd van de respondent. Hoewel slechts 63% van de mensen ouder dan 54 jaar gelooft dat milieu- en sociale kwesties na COVID belangrijker zullen worden (vergeleken met 85% van Generatie Z), zijn ze daarentegen de leeftijdsgroep die het hoogst scoort wat betreft eisen omtrent productkwaliteit (51%), energie-efficiëntie (48%) en afvalbeperking (45%).

Duurzaamheid zal de bedrijfsstrategie aansturen

Ons onderzoek heeft aangetoond hoe sociale en milieukwesties een prominentere en - tot op zekere hoogte - polariserende rol zullen spelen voor consumenten, werkgevers en werknemers.  Hoewel velen begrijpen dat duurzaamheid niet langer slechts bijzaak is en zowel de koers van een bedrijf als haar aantrekkingskracht op klanten en werknemers zal bepalen, zullen degenen die er niet in slagen om bij te blijven waarschijnlijk op langere termijn het onderspit delven.